Cronică de film pentru copii: Slăbănoaga de soră-mea

My skinny sister/ Slăbănoaga de sora-mea/ Min lilla syster

(2015, Suedia, regia: Sanna Lenken)
O poveste simplă și emoționantă, un film închegat, fără stridențe stilistice, fără artificii narative, cu o abordare curată, centrată pe poveste, pe intrețeserea relației între două surori. Slăbănoaga de soră-mea este un film despre legăturile indescriptibile dintre două surori, despre înțelegerea extrem de fină pe care o are o fetiță de doar 12 ani, care se regăsește pendulând între rușinea micilor fantezii erotice și sentimentul de responsabilitate și grijă față de sora ei.
MY-SKINNY-SISTER- Slabanoaga de sora-mea poster1
Acțiunea are loc în Suedia zilelor noastre, dar ar putea fi oriunde altundeva. Filmul surprinde relația dintre două surori, Stella de 12 ani, care are o soră – Katja, o adolescentă care practică patinajul artistic de performanță.
Katja este frumoasă, talentată, îndrăgită și apreciată de toată lumea; sora mai mică, Stella, durdulie și candidă, se imaginează în pielea ei, își dorește să fie ca ea, să patineze ca ea, să arate ca ea…  până când își dă seama că Katja are o problemă cu mâncarea. Filmul redă cu multă delicatețe și căldură relația celor două – prietenia, iubirea, invidia, gelozia, suspiciunea, tensiunile, dar și tandrețea, apropierea, grija.
Stella este ca un burete care absoarbe părerile și gândurile surorii mai mari, încercând să descifreze ritmurile și urmele transformării propri din copil în tânără domnișoară. Filmul ridiculizează, fără a fi însă acid sau sarcastic, micile defecte ale Stellei, cum ar fi îndărătnicia ei pe patine sau fanteziile inocente construite în jurul antrenorului străin care o pregătește pe Katja. O secvență foarte simpatică este cea în care Stella se duce în baie și își rade mustața.. inexistentă, de altfel, doar fiindcă Katja făcuse o glumă pe seama asta… glumă de care chiar chicotiseră împreună cu puțin timp în urmă. Este amuzant modul în care ne apropiem de înțelegerea părinților Stellei de a privi acest mic teribilism, cu discretă ironie și îngăduință.
My-Skinny-Sister-Slabanoaga de sora-mea Still-2-Photo-courtesy-of-WIDE
Însă tot Stella este cea care receptează problemele Katjiei, tulburările acesteia în raport cu mâncarea și le asumă într-un mod care o marchează profund, neliniștea ei e tradusă într-un comportament care atrage atenția celorlalți, deși de fapt Katja este cea care avea probleme cu adevărat serioase.
Regizoarea Sanna Lenken, care semnează și scenariul filmului, se apropie cu multă candoare, cu umor și finețe de temele legate de nedumeririle tinerelor fete, de tema încrederii, a șantajului sentimental, de problemele relațiilor familiale încordate de dificultatea de a înțelege și aborda anorexia, dar mai ales reconstituie sentimentele de atașament, teamă, îngrijorare pe care le trăiește o soră în raport cu sora ei mai mare. Parțial inspirat chiar de propria sa adolescență, Lenken reușește să spună o poveste în care se regăsește și se tulbură oricine are sau a avut frați sau surori.
Finalul aventurii filmului ne livrează ceea ce ne-ar aduce orice alt proces de inițere al surorii mai mici: sentimentul apăsător de trădare al Stellei, tristețea și amărăciunea Katjiei – sentimente copleșitoare pentru amândouă care sunt îndulcite printr-o relatare auto-ironică a Stellei, in timp ce ele zâmbesc și hohotesc.
Jocul actoricesc este foarte convingător și nuanțat, multe cadre apropiate, prim planuri cu fetele care dezvăluie intimitatea dintre ele, înafara unor intenții sau prescripții, o apropiere sufletească care duce comunicarea dintre ele într-o zonă a de-la- sine-înțelesurilor. Unul dintre punctele tari ale filmului este echilibrul – nu cade în capcana psihologizantă, nici într-o aplecare melodramatică, nici într-o perspectivă moralist-educativă asupra anorexiei sau a problemelor de pubertate.
MY-SKINY-SISTER Slabanoaga de sora-meabis1Recomand filmul celor peste 11 ani sau chiar mai mari. Fără să fie un film de acțiune, derularea poveștii este captivantă, cu secvențe amuzante alternate cu momente intens emoționante, o abordare regizorală sinceră și foarte personală.
Adina Pașca
Adina Pașca, semnatara acestei cronici, este – în timpul liber – o pasionată cinefilă. O puteți întâlni în proiectul www.celemaifrumoasecarti.ro, a cărei inițiatoare este. Îi mulțumim pentru rândurile de mai sus și pentru că a răspuns provocării noastre de a scrie convingător despre un film pentru copii (bine, pre-adolescenți).